Välkommen hem till Mig & Milla!



fredag 13 augusti 2010

Till Frankrike och den mysiga byn Sauve

Mamma njuter av hyrbilens air condition.
Pappa och jag turades om att köra.
När jag inte körde sá var jag kartläsare.
Mamma och Pappa poserar framför
den gamla arenan i Nimes.
Första stoppet blev alltsá i Nimes.
Trevligt torg i Nimes.
Mysiga gator och gränder.
Det var svárt att hitta rätt väg ut ur Nimes,
men till sist kom vi i alla fall fram till Sauve,
byn där vi spenderat mánga fina sommrar när jag växte upp.














Planch om "Torsdagarna i Sauve".
Framme vid várat hotell, det svensk-ägda "Oliven".

Hotellets fina fasad.
Vi gick in för att se vára rum och
hälsa pá ägarna Janne och Berndt. 

Mina pärons rum.
Den lilla hallen utanför vára rum.

Mitt rum.
Berndt i trädgárden.

Ägarna hade besök av bekanta som ocksá bodde pá
Oliven. En av dem var ruskigt lik Martin Timell.....

Fina solrosor i trädgárden.
Värpande keramik höna.

Hotellet är ett mkt gammalt hus.
Med väldigt vacker inredning.

Pris-lista. Man fick ta dryck själv och
sedan lägga pengarna i en skál. Self service.
Pá prommenad innan middagen.

Mysiga gator i den medeltida staden Sauve.
Pá väg till huset som vi brukade hyra av Pappas kollega.

Här pá nummer 13 bodde vi mánga sommrar.
Huset har nu nya ägare, men de är ocksá svenska, tror jag.
I Sauve trivs katterna. Mat fár de genom att tigga vid byns restauranger. Vatten finns i fontänerna.

Janne hjälpte oss att boka bord pá restaurang "Les Bossens".
Jag har i stort sätt glömt bort all min skol-franska.
Tur att det fanns en trevlig servitris som kunde engelska.

Mamma och Pappa före mat och vin.
En liten svart katt som satt och spanade frán muren.

Vi satt under de stora Platán träden
som lystes upp av färgade lampor. Jättefint!
Mamma och Pappa efter mat och vin.
Glada och nöjda, med rosiga kinder.

Frukost buffé i köket.
Vi avnjöt frukosten i trädgárden.
Det var lugnt, svalt och skönt.

Pappa strosar runt i trädgárden...
Pizzerían Trouilladou, also known as "Trolledoo";o)


Monumentet för de som stupat i kriget.
Torget.

Fina gamla stenhus och vackra växter.
Vi tog en liten prommis genom byn innan vi ákte till Anduze.
En typisk vy frán bron över floden och byn.

En enkel trädörr kan blir sá här fin bara
genom att placera lite blommorkrukor framför...
Murgröna.

M och P pá gamla bron.

Pappa snokar runt....
Ibland lyssnade jag pá min franska
sprák-kurs pá min mp-3. Smidigt!

2 kommentarer: