Välkommen hem till Mig & Milla!



fredag 12 mars 2010

Tillbaks till 2000-talet


Som ni kanske har märkt sá har jag och Milla inte kunnat blogga sedan i mándags förmiddag...
Vi har inte varit pá semester...
Vi har heller inte blivit bortrövade av Jehovas Vittnen...
Nej, vi har varit här hemma hela tiden, men har inte haft nágon elektricitet.
I det sista inlägget jag skrev sá snöade det ju.....
Det snö-ovädret blev bara värre och värre under dagen, och klockan 16.00 sá blev det strömavbrott.
Det var inte bara  várat hus som drabbades, utan hela kusten ända upp till franska gränsen.
Jag har hört att det var ca 300.000 människor som blev drabbade totalt.
Först trodde jag att strömmen skulle komma tillbaka efter nágon timme,  men sedan páminde jag mig om att vi faktiskt bor i Spanien..... och de är ju inte direkt kända för att vara effektiva här.
Men jag hade ju aldrig anat att det skulle vara i 4 dagar!!!

Under de här 4 dagarna sá har vi levt som pá 1700-talet.
Vi har fátt passa pá att göra allt viktigt under dagtid när vi har haft solljus.
Sedan har vi fátt tända värmeljus hemma för att kunna se nágot i kolmörkret ( tur att jag hade köpt mkt ljus pá IKEA).
Vi har fátt värma vatten pá spisen för att kunna diska och tvätta oss.
Maten vi hade i frysen är förstörd, och maten som var i kylen fick flytta ut i tvättstugan.
Och tur att vi har gas-spis säger jag bara...
Pá sá sätt har vi i alla fall kunnat värma vatten och laga lite mat.
För vi har varken haft varmvatten eller värme i huset...
Det har varit jättekallt ute under de här dagarna, säkert ngn minusgrad pá nätterna.
Inomhus har vi haft ca 13ºC bara, sá jag har fátt gá runt i jacka här hemma!

Min "life saver" blev en varmvattensflaska som vi  rákade hittade pá en affär... En sán där gummiflaska som man fyller med varmvatten och
som man kan ha i sängen när det är kallt.
Jag och Milla har legat och tryckt oss mot flaskan báda tvá,
som de fryslortar vi är.

Grann-staden Blanes drabbades inte av strömavbrottet, sá vi har kunnat áka dit för att handla mat.
Här i Lloret sá har ju allt varit stängt....
Tycker mest synd om alla turister som har fátt sitta i kylan och kolmörkret pá sina hotell.
Vi har ju haft tur som har varit hemma och har haft tillgáng till gas-spis, värmeljus, varma filtar och bil!
Nája, igár kväll precis när vi skulle gá och lägga oss sá kom strömmen tillbaka.
Det första vi gjorde var att koppla in och börja ladda datorer, mobiltelefoner, nintendospel, kamera etc.
Sedan sá satte vi pá TV:n lite, och sá VÄRMEN sá klart, vilken lycka!


Vi har ju inte kunnat fá reda pá sá mycket info om varför det blev ett sá lángt strömavbrott,
eftersom vi varit ganska isolerade...
Men det jag har hört, är att all snö och vind gjort sá att 25 stora ellednings torn rasat...
Jag tror att det fortfarande inte är helt fixat, och den el vi har nu kommer antagligen provisoriskt frán Blanes.
Men det är tydligen inte alla här i Lloret som har fátt tillbaka elen ännu, sá vi har haft tur här i várat hus.
Jag är lite orolig att det ska bli strömavbrott igen...
Sá nu ska jag äta frukost och sedan ta en láng varm dusch och sätta pá värmen pá max och bara njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar